De behandeling

Het lijkt er op dat alle symptomen binnen het HPU-klachtenbeeld in principe zijn te voorkomen met tijdige behandeling op basis van voedingssupplementen. Daarnaast zijn ontstane klachten veelal te genezen.

De basisbehandeling omvat een dagelijkse capsule met pyridoxaal-5-fosfaat, zink en eventueel mangaan. De gemiddelde behandelingsduur bedraagt negen maanden. De meeste HPU-patiŽnten worden in de eerste drie maanden van de basisbehandeling vooral psychisch sterker. Het lichamelijk herstel komt pas hierna goed op gang.

Bij een sterke histaminedaling zijn meestal aanvullende maatregelen nodig. Wanneer het histamine-gehalte lager is dan 20 microgram per liter, kan een speciale histamine-therapie worden ingezet. Doel hiervan is het gehalte geleidelijk te verhogen, zodat de histamine-gevoeligheid op den duur verdwijnt en een normale situatie ontstaat. Ook hiervoor worden voedingsupplementen gebruikt (zink, foliumzuur, B12, B3-vitamines).

Klik hier voor de thuispagina van de HPU Patiëntenvereniging